Bohutínský vrch, jedna z brdských osmistovek

2017-01-31 15:00:22 | Mgr. Jaroslav Hodrment ©

Bohutínský vrch (843 m), čtvrtá nejvyšší hora Brd, leží v srdci centrální části pohoří. Najdeme jej v odlehlé a málo navštěvované lokalitě, asi 1,5 km jižně od Toku. Jeho hustě zalesněná plochá vrcholová část na jihu náhle spadá několika kamennými sutěmi a úbočí pak dále klesá k Borskému sedlu.

Brdy. Kamenné moře pod Bohutínským vrchem.
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)

Snad nejsnáze se k Bohutínskému vrchu dostaneme z rozcestí Obecnické a Bahenské lesní cesty, tedy nedaleko zmíněného Borského sedla. Naproti Bahenské vede k severu neznačená lesní cesta, která nás velkou serpentinou přivede na rozsáhlou mýtinu, ze které je za dobrého počasí dobře vidět na vrchol Prahy s radarovou věží.

Stoupáme dále vzhůru a vnoříme se do lesa, který pokrývá vrcholovou partii Bohutínského vrchu. Porost je zde dosti hustý. Na první křižovatce lesních cest se vydáme vlevo a poté opět vlevo volným lesem. Samotný vrchol je označen kamenným mužíkem a cedulkou. Velmi těžko se v hustém porostu hledá, takže doporučuji použít GPS.

Pár desítek metrů od vrcholu jižním směrem se les otevírá a krajina prudce spadá kamenným mořem dolů k Borskému sedlu. Za příznivého počasí je zde pěkný výhled, který potvrzuje, že Bohutínský vrch opravdu patří mezi nejvyšší brdské hory.

Lesní cesta, kterou jsme sem dorazili, pokračuje dále směrem k nejvyšší hoře Brd Toku rovinatým, často zamokřeným zalesněným terénem. Jedná se o jednu z nejzajímavějších a nejodlehlejších brdských lesních cest, probíhající ve výšce kolem 840 m. Budeme-li pokračovat dále severovýchodním směrem, můžeme posléze narazit na zpevněnou Čihadelskou lesní cestu, která nás dovede k Carvánce, nebo opačným směrem zpět k Obecnické cestě.

Krajina mezi Bohutínským vrchem a Čihadelskou lesní cestou sice neobsahuje výrazná převýšení, bez znalosti terénu však patří k orientačně náročnějším. Proto raději necestujeme bez podrobné mapy či aplikace GPS.

Pozor! Bohutínský vrch se nachází v území, kde bude do konce roku 2017 ještě probíhat pyrotechnická očista a proto doporučujeme respektovat pokyny na cedulích, umístěných kolem přístupových cest.

GPS vrcholu: 49.6897744N, 13.8709342E

Brdy. Rozcestí Obecnické a Bahenské lesní cesty. Rovně Obecnická lesní cesta směr Bor. Vlevo tabulkou označena lesní cesta Bahenská. Vpravo neznačená lesní cesta na Bohutínský vrch.
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)
Brdy. Pohled z mýtiny pod vrcholovou partií Bohutínského vrchu na další brdskou osmistovku – Prahu. Její radarová věž je odtud vzdálena asi 5 km vzdušnou čarou.
Brdy. Vrchol Bohutínského vrchu je označen kamenným mužíkem a cedulkou na stromě. Mezi stromy v pozadí již prosvítá okraj lesa, na kterém je zlom dolů do kamenného moře.
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)
Brdy. Pohled do krajiny z okraje srázu nad kamenným mořem.