Altán, vrch jihovýchodních Brd

2017-02-09 10:25:54 | Mgr. Jaroslav Hodrment ©

Oproti Hřebenům či Středním Brdům bývají některá místa Jižních Brd na okraji zájmu. To platí zejména o jedné z pěkných hřebenových linií ve východní části Jižních Brd, vedoucích od vrchu Štěrbina (753 m) přes Hradecký hřeben (721 m) k vrcholu Altán (669 m), který tuto linii uzavírá.

Vrchol Altánu (669 m) v jihovýchodních Brdech.
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)

Vrch Altán není součástí CHKO Brdy, nýbrž patří do Přírodního parku Třemšín. K jeho vrcholu značená turistická trasa nevede.

Podle některých zdrojů název vrchu Altán pochází od altánu, který zde sloužil k občerstvení panských lovců. Tato patrně dřevěná stavba se však nezachovala. Samotný vrchol je v současné době zalesněný a tudíž neumožňuje rozhlédnout se po kraji. Výhled se otevírá v některých částech jeho úbočí.

K Altánu a jeho okolí se nejsnáze dostaneme od osady Pročevily či obce Volenice. V Pročevilech je opravený a opravdu pěkný barokní kostelík sv. Barbory. Odtud dorazíme nejlépe do malé osady Nouzov, ležící na okraji lesa, která může být výchozím bodem pro pochod na Altán.

Můžeme zvolit severovýchodní úbočí, to je strmější. Jihozápadní svah je poněkud mírnější a najdeme zde i lesní cestu, která vede až skoro k vrcholu. Pokud máme v plánu pokračovat dále podél hřebene k severozápadu, jdeme po lesní cestě, vedoucí vlevo od Altánu, a dorazíme k lovecké boudě Soudná, kde již můžeme pokračovat po žluté turistické trase. Nedaleko ní najdete studánku U Soudné boudy.

GPS vrcholu Altánu: 49.5525164N, 13.8691167E

Brdy. Kostelík sv. Barbory v Pročevilech. Barokní, bývalý poutní, z doby před polovinou 18. století. Centrální osmiboká stavba s přízemním ochozem a čtvercovou sakristií v ose. V roce 2013 byl opraven. Odtud pěkný rozhled.
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)
Brdy. Jedna z chalup ve Volenicích.
Brdy. Malá osada pod lesem – Nouzov. Odtud můžeme vyrazit na vrch Altán.
Brdy. Budeme-li pokračovat po lesní cestě vlevo od Altánu, vlevo od cesty objevíme studánku U Soudné boudy. Okraj lesní cesty je patrný v pozadí.
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)
Brdy, rozcestí. Lovecká chata Soudná bouda. Od ní již můžeme pokračovat po žluté turistické značce. Vlevo vede žlutá do Vacíkova. Rovně žlutá pokračuje k rozcestí Štadruž a dále do Voltuše. Vpravo bychom po neznačené cestě prošli vpravo kolem Hradeckého hřebenu na modrou směrem na Bezděkov pod Třemšínem.