Písek, hora severovýchodních Brd

2017-01-26 09:48:38 | Mgr. Jaroslav Hodrment ©

Písek (691 m) je poměrně výrazný vrchol severovýchodní části Brd. Zdaleka viditelná je radarová věž Řízení letového provozu ČR. V horní části věže byl před časem patrný otáčející se radar, dnes je již kryt modrou kopulí. Ještě dříve (1891 – 1901) zde stála asi 15 m vysoká dřevěná rozhledna, údajně první rozhledna v Brdech. Stavbu tehdy iniciovali členové Klubu českých turistů. Jmenovala se Eliščina rozhledna.

Brdská hora Písek (691 m) s radarovou věží Řízení letového provozu.
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)

Na Písek, dříve Písky, se nejsnáze můžete dostat po červené značce z rozcestí Pod Provazcem. To najdete na vrcholu stoupání komunikace Buková u Příbramě – Hostomice. Zde je místo také na zaparkování vozidla. Podobně se k Písku můžeme dostat také po červené značce z Čenkova či od Plešivce, avšak zejména cesta z Čenkova je značně náročnější.

Z parkoviště Pod Provazcem se vydáme po červené směrem na západ (na opačnou stranu vede červená značka k přírodní reservaci Kuchyňka) ke Komorsku. Zhruba po 2 km narazíme na rozcestí, kde vlevo u cesty najdeme památník, odkazující na středověkou ves Komorsko (nedaleko stejnojmenná hájovna). Zde z červené odbočíme vpravo na neznačenou asfaltovou silničku, která obloukem vede k vrcholu Písku. Po její levé straně se občas otevře pohled na protější Plešivec či Jinecké hřebeny, později na obec Běštín.

Přímo na vrcholu je oplocený a střežený areál Řízení letové provozu s již výše zmíněnou věží, na jejímž vrcholu pod modrou kopulí pracuje radar. Jdeme-li po cestě dále za vrchol, tedy západním směrem, dostaneme se k dalšímu stožáru.

Budeme-li touto neznačenou cestou pokračovat dále západním směrem na křižovatku lesních cest, můžeme pak vlevo sejít k chatě zvané Šimákovna. Jedná se o udržovanou chatu Lesů ČR. Dříve opodál, při ústí vodorovné štoly původního dolu na železnou rudu, stála roubená chalupa naddůlního, která koncem 19. století sloužila jako turistická chata a hostinec. Ta v roce 1902 zanikla. V roce 1942 zde byla postavena nová bouda, která původní název Šimákovna převzala. Tato chata, dnes Lesů ČR, je veřejnosti nepřístupná. Nad ní jsou ve svahu patrny rozsáhlé pozůstatky těžební činnosti, dnes již značně zahlazené a zarostlé lesem.

Z Šimákovny se dostaneme zpět na obslužnou silničku, po které jsme stoupali vzhůru na vrchol Písku a odtud zpět k výchozímu bodu.

Písek ze sousedního Malého vrchu (628 m).
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)
Památník středověké vsi Komorsko. Ta zanikla ohněm v 15. století.
Chata Lesů ČR Šimákovna.
Studánka U Šimákovny. Nad ní v lese jsou patrné rozsáhlé pozůstatky těžební činnosti.